Кероване натхнення. 6 методів для сценаристів
Блог випускника
Аби краще розібратися, як контролювати натхнення, треба питати того, хто працює з цим щодня. Микола Понич - випускник сценарного курсу -
з радістю поділився 6 методами для того, як постійно перебувати в режимі генерування ідей
Міф чи правда? Натхнення має приходити, його слід чекати, і це часто непідконтрольний процес серед творчих людей. Одразу пригадується худорлявий режисер в береті з триденною щетиною та гарячим блиском в очах, який напружено вдивляється у стіну.

Мушу вас розчарувати. Це неправда. Хоча в декого може бути і так. Тому, що натхненням та ідеями можна керувати або створювати умови для їх пошуку. При цьому я розповім виключно про свій досвід.

Ось кілька моїх методів, які придумані задовго до мене (як і усе в цьому світі). Але вони значно покращать вас, як сценариста
МЕТОД №1. Записуйте ідеї всюди, де вони з'являються
Ідеї дійсно непідконтрольні і приходять до нас в різних неочікуваних місцях: в метро, за столом у сімейному колі, зрештою, в WC. Тому я завжди тягаю з собою телефон. Думаю, що в WC ви теж гортаєте ФБ або проглядаєте відосики.

Щоб записати ідею, я використовую кілька програм, хоча ви можете юзати будь-яку з них:

Evernote
Notion
Google Keep

Можуть бути інші програми. Якщо можете порадити, обов'язково пишіть в коментарях нижче.

Ідеї можуть приходити під прочитання статті, перегляду світлини або відео. Тому просто і легко зберегти їх прямо в програму. Але на цьому процес не завершується. Слід записати свою ідею. Хоча б кількома реченням. Тому, що пізніше не буде зрозуміло, до чого ця стаття або відосик. Ідеально написати хоча б логлайн* на кілька речень. В кожному з цих застосунків є теги. Це скоротить час пошуку необхідної інформації по всій програмі

* Логлайн - короткий, але інформативний переказ сюжету; вміщується в одне-два речення або в 20-25 слів; повідомляє інформацію про головного героя, його цілі, конфлікти та антагоністів.

Зберігши ідею, про неї можна забути. Якщо, звичайно, вона вас не муляє та не змушує написати сценарій тут і зараз (в мене таке часто буває).

Якщо ж ви зберегли ідею та забули про неї, до неї можна повернутися за деякий час. Я найчастіше починаю їх переглядати, коли отримую завдання написати сценарій на замовлення. Проглядаючи ідеї, можна знайти цікаві сюжети та повороти.

Висновок:

- Записуйте свої ідеї будь–де
- Зберігайте свої ідеї в одному місці
- Записуйте ідеї в зрозумілому форматі
- Повертайтеся до них, коли потрібно знайти натхнення для сценарію
МЕТОД №2. Слухайте людей
Мається на увазі не поради родичів одружитися в цьому році, бо всі твої однолітки вже мають по троє дітей. Я про підслуховування розмов людей в різних життєвих ситуаціях: на касі, на пляжі, в черзі на УкрПошту, розмови в ліфті та туалеті.

Це допомагає написанню діалогів та наданню їм природної живості. Люди всі різні. І говорять по-різному. Але саме в діалогах глядач упізнає сусідку, продавця в магазині чи водія таксі.

Методологія аналогічна до першого пункту, але має ряд моментів:

- Записуєте, де саме відбувається розмова
- Записуєте вік людей
- Коротко описуєте людей, які говорять
- В програмі ставите тег #діалоги #сценарій
- Виділяєте, для якого жанру підходить цей діалог


Наступного разу після написання першого драфту діалогів, зазираєте в застосунок, щоб підняти свої записи і знайти те, що підходить для сценарію.

Висновок:

- Слухайте, як говорять люди
- Записуйте їх розмови наближено до оригіналу
- Ставте теги
- Ставте жанр
МЕТОД №3. Розчленувати і переробити казку
Проста і дуже натхненна вправа для розвитку уяви та розширення кордонів бачення.

Методологія проста, як двері:
- Берете відому казку
- Обираєте одного з другорядних героїв
- Робите другорядного героя головним
- Змінюєте казку згідно його цілей
- Модифікуєте казку згідно жанру: комедія, вестерн, жахастик і тому подібне

Обов'язково слід записати цю казку та почитати самому. Для початку беріть короткі і примітивні казки, бо це може займати певний час. Можна взяти кілька сцен казки. Після написання оновленого сценарію казки з діалогами, потрібно дати його почитати знайомим та друзям (або ризикнути та поділитися в соцмережах).

Завдяки цьому ви отримаєте зворотній зв'язок та купу натхнення від похвали і здивування ваших близьких людей. Цю вправу слід робити регулярно, як похід до басейну або в спортзали.

Висновок:

- Погляньте на казку з боку інших героїв
- Модифікуйте казку за вашим бажанням
- Напишіть все
- Поділіться цим твором з близькими
МЕТОД №4. Погляд фотографа або оператора
Методика, про яку я дізнався на навчанні по гештальт-терапії. Суть її в наступному: почніть дивитися на світ крізь "об'єктив камери", фокусуючись на тих чи інших деталях.

Методика:

- Протягом 20 хвилин у звичних для себе місцях помічайте речі, яких ви не бачили до цього
- Фотографуйте та знімайте усе, як ви бачите зі своєї точки
- Потім – під різними кутами та фокусами
- Обирайте ті світлини, які вам до смаку і розміщуйте в Інста та збирайте вподобайки

Ця методика потрібна, щоб бачити світ по-іншому. А це одна з важливих моментів креативності – розширення кута погляду на тривіальні речі. Інста ж потрібна для отримання і закріплення якісного зворотного зв'язку від фанатів вашого таланту.


Висновок:

- Шукайте особливе в простих речах
- Тренуйте фокус уваги
- Змінюйте кут погляду на тривіальні речі
- Знімайте побачене
- Діліться з підписниками, щоб позитивно закріпити звичку
МЕТОД №5. Словесний салат
Це методологія роботи зі словами для того, аби тренувати себе писати в короткі терміни, з недостатньою кількістю інфи або інших обмежених ресурсах.

Справа в тому, що до вас можуть звертатися за написанням сценарію продюсери, які вже мають своє бачення та дають вихідні дані. Наприклад, історія про трьох підлітків, які вночі потрапили на закинуту ферму. Тобто, ви маєте обмеження: ніч, ферма, троє підлітків і «двигун» історії. Це і є обмеження, з яких вам треба написати сценарій.


Повертаємося до нашого «словесного салату». Ви просите знайомих дати вам 10-12 слів, на основі яких слід створити короткий сценарій або синопсис. Ще краще, коли знайомі кажуть жанр фільму. Якщо поблизу немає друзів, слова можна пошукати в книгах та в Google.

Після цього сідаєте та пишете свій твір. При цьому там мають бути усі задані слова і вони мають відігравати роль в історії. Завдяки цьому ви вчитеся творити з рамках та бачити різне у використанні слів. У результаті вас не будуть страшити проєкти з обмеженням. А, забув… Це обов'язково слід робити протягом короткого часу. 30 хвилин мені вистачає. Скільки потрібно вам, вирішуйте самі.


Висновок:

- Обираєте 10 – 12 різних слів
- Визначаєте хронометраж розробки 30 хв
- Створюєте на основі цих слів розповідь згідно обраного жанру або ідеї
- Демонструєте синопсис або сценарій друзям та близьким
- Отримуєте зворотний зв'язок
МЕТОД №6. Грайте у розвиваючі креативні ігри
Таких ігор ціла купа. Але останні два роки я з друзями граю в ІМАДЖИНАРІУМ. Інструкцію можна прочитати на їхньому сайті

Гра немов спеціально створена для сценаристів. Ти працюєш не тільки з образами, але і намагаєшся натякнути більшості людей, що саме ти мав на увазі. Якщо вас більше 4, то грати можна дуже довго.


Висновок:

- Зберіться з друзями
- Зіграйте в гру
- Отримайте задоволення (і натхнення)
Усі прийоми, які я описав, перевірені особисто.
Я їх використовую на постійній основі і бачу результат від їх використання
Матеріал був цікавим?