Заявка на вступ до школи
Як ви дізнались про школу?
Камера та світло
Поради від оператора-постановника Євгена Васильченко
У чому різниця між хоум-відео та професійною кіношкою картинкою? Ні, справа далеко не завжди в кількості грошей, витрачених на обладнання. І на телефон можна зняти круте кіно. Справа у підході до роботи та володінню навичок з операторської майстерності.
Оператор-постановник Євген Васильченко зібрав та поділився корисними знаннями та лайфхаками, завдяки яким будь-який навіть аматорський фільм, знятий на смартфон, виглядатиме професійно.
ЩО РОБИТЬ КАРТИНКУ КІНЕМАТОГРАФІЧНОЮ?
Наше головне завдання – змусити глядача повірити. Досягти цього можна у різний спосіб. Але три найголовніші інструменти оператора - композиція, світло та колір.
КОМПОЗИЦІЯ
Це розташування об'єктів в кадрі. Задача оператора - зробити так, щоб видимі у кадрі елементи надавали зображенню переконливість та цілісність. Існує кілька найважливіших композиційних прийомів.
ПРАВИЛО ТРЕТИН
Ділимо екран умовно на три частини по горизонталі та вертикалі. Перетини ліній і будуть тими самими місцями, куди необхідно розташовувати важливі об'єкти у кадрі.
СИМЕТРІЯ
Таке явище не зустрічається в природі, тому симетрія в кадрі така приваблива для наших очей.
ДІАГОНАЛЬ ТА ПЕРСПЕКТИВА
Людина сприймає шкалу часу особливим чином: ліворуч – минуле, а праворуч – майбутнє. Слід пам'ятати про це і вибудовувати кадр по діагоналі.
Що таке перспектива? Для наочності, уявіть дві паралельні рейки, які сходяться в одній точці горизонту. Наявність перспективи у кадрі надає необхідний об'єм та глибину.
Зеленим відмічено те, як правильно кадрувати (різати) героя в кадрі.
КАДРУВАННЯ ГЕРОЯ
ПРАВИЛО ВІСІМКИ
Під час зйомки сцен, в яких два персонажа спілкуються один з одним, камера не повинна перетинати уявну лінію взаємодії цих осіб. Іншими словами, точка зйомки та крупність плану можуть змінюватися, але напрямок погляду акторів протягом усієї сцени має зберігатися. Інакше глядач "загубиться" у просторі під час перегляду сцени.
РІЗНОПЛАНОВІСТЬ
Навіщо взагалі розкадровуватися? Навіщо потрібні різні плани? Адже можна зняти все одним загальним планом, наприклад.

  • Різні крупності дозволяють робити акценти.
  • Найчастіше можна простежити таку закономірність: чим крупніший план, тим напруженіше відчуття від того, що відбувається на екрані. Чим довший об'єктив, тим більш значною подія виглядатиме для героя, тому що його обличчя заповнює більшу частину екрана, а дії здаються серйознішими.
  • Якщо зняти сцену одним кадром та на одній крупності, вона буде виглядати нудно і на монтажі не можна буде впливати на її динаміку.
  • Якщо ви вирішили знімати фільм одним кадром, варто робити внутрішньокадровий монтаж, внутрішньокадрові укрупнення. Ви можете досягти це за допомогою руху камери. Це вимагає високої професійності всієї команди.
ЯК РОБИТИ АКЦЕНТИ
ФОКУС
СВІТЛО
КРУПНІСТЬ
КОМПОЗИЦІЯ
Передній план створює ще одну рамку, окрім рамки кадру
ІНСТРУМЕНТИ КІНОШНОСТІ
1. Знімати горизонтально
2. Розмивати фону / ставити предмети на передній план. Це допомагає додати картинці об'ємності.
3. Каше - технологія, при якій кінокадр займає не всю площу зображення, а зверху і знизу передаються чорні поля, що заповнюють решту екрана.
5. Композиція, світло та колір
4. Крупні плани та деталі, а також фактурні та атмосферні загальні плани
Правило третин, світлове та кольорове рішення
Центральна композиція, силует
СВІТЛО НА ПОРТРЕТ
Розглянемо портрет і розділимо його на джерела.
Приклад портрету
1. Ключ (малюнок) - основне світло, яке дає основне світло на обличчя героя і задає характер сцени. На прикладі вище ключ імітує світло від торшера, торшер виправдовує це світло.
Сцена може бути в низькому ключі (темний кадр) та високому ключі (світлий кадр).
Низький ключ
Високий ключ
2. Заповнення - світло, яке заповнює тіньову сторону обличчя. Може бути як відбитим, так і окремим джерелом.
3. Моделька/контровий - відблиск блік на тіньовому боці. Служить відділенням від фону.
НА ЩО ЗНІМАТИ?
Є така приказка: "Найкраща камера та, яка в тебе є". Давайте розглянемо зйомку на мобільний телефон, і почнемо з того, які є програми для зйомки.

Але спершу: що нам потрібно від камери?

  • Ручний фокус або можливість зафіксувати його

  • Налаштування експозиції або можливість її зафіксувати

  • Налаштування балансу білого

  • Запис у високій якост

А тепер до програм.
СТАНДАРТНИЙ ДОДАТОК "КАМЕРА"
Не всі знають, що в стандартному додатку "Камера" можна зафіксувати експозицію та фокус. Це те, що робить цю програму цілком придатною для оператора, тому що саме стрибки експозиції та фокусу можуть зробити кадри неякісними.
Для цього натискаємо на місце, де потрібен фокус, експозиція виставиться автоматично. Потім натискаємо та тримаємо на квадратику з фокусом. Зверху з'явиться напис, який означає, що автоекспозиція та автофокус зафіксовані.
Тепер свайпами вгору та вниз можна змінювати експозицію.
Можна також увімкнути сітку. Для iOS потрібно перейти до налаштувань → камера → сітка.
PROMOVIE
Це професійна програма, яка робить з вашого телефону повноцінну камеру.

Зміна витримки, ISO, балансу білого, ручне фокусування, вибір якості запису та інше.

А що найголовніше – вона безкоштовна для скачування. Єдине "але" - водний знак, який забирається лише платно. Чи ні?
ІНШІ ПРОГРАМИ

Ще одна професійна програма, яка стоїть нарівні з ProMovie – це FilmicPro. Щоправда, вона платна. Це дві найпопулярніші програми.

А взагалі таких програм багато, але майже всі вони платні, хоч і не дуже дорогі. Наприклад, Cinema FV-5 зараз коштує 30 грн на Play Market.

Стаття про інші програми для створення професійного відео на телефоні
Перейти за посиланням
ЯКІ КАМЕРА МАЄ ВАЖЛИВІ ПАРАМЕТРИ?
ВИТРИМКА
Її варто ставити рівною одиниці поділеної на подвійне значення fps (кадрів на секунду). Тобто, якщо ви вибрали 24 к/с, то витримка має бути 1/48, якщо вибрано 60 к/с, то 1/120. Такі значення допоможуть уникнути мерехтіння від штучного світла.

Якщо ви знімаєте відео з частотою 24 к/с, витримка встановлена 1/200. Як результат, об'єкт зйомки рухатиметься не плавно, рухи будуть рванішими. Коротша витримка забезпечує невелике «згладжування» і більш природну картинку, приємну для людського ока.
ДІАФРАГМА
Якщо зйомка ведеться у добре освітленому приміщенні або вдень і ви хочете мати ефектне боке, то цифрове значення діафрагми має бути якнайменше, наприклад від 1.2 до 2.8.
Боке
Щоб забезпечити велику зону різкості, цифрове значення діафрагми потрібно збільшити, наприклад, до 5.6.
ISO
Чим воно менше, тим краще. Картинка виходить темніша, але шумів менше.
Чим ISO вище, тим картинка світліша, але шумів більше.
А ЩО ПО КРЕАТИВУ?
ЦІКАВІ РАКУРСИ
Закріпивши телефон на стелі, можна отримати цікавий tabletop ракурс
DIY LIGHT IDEAS АБО ЩО ТАМ ПО СВІТЛУ?
ЧИМ ФАРБУВАТИ ЛАМПОЧКИ
КОЛЬОРОВІ ЛАМПОЧКИ
ЛАМПОЧКА З ЕФЕКТОМ ВОГНЮ
"KINO FLO" З ЕПІЦЕНТРУ
СВІТЛО З LED-СТРІЧКИ
СВІТЛО З ФОРМ ДЛЯ ВИПІЧКИ
CHINA BALL
Де купити

Як користуватися
Можна виносити на бумі або підвішувати куди завгодно.
СВІТЛО ВІД ВІКНА

Ключ від вікна, з тіньової сторони негативне заповнення
ОНЛАЙН-КУРС ЗІ СВІТЛА
РОЗСІЮВАЧ
Мій сетап для короткого метра (трилер)
USB-ліхтарик у матовій, напів прозорій коробці
СВІТЛО YONGNUO RGB ПАЛИЦЯ
СВІТЛОДІОДНІ НІЧНИКИ
СКЛАДНИЙ ВІДБЛИСКУВАЧ-РОЗСІЮВАЧ
Розсіювач можуть замінити біла футболка або простирадло, тюль, паперовий рушник або серветка.

Відблискувач можуть замінити біла футболка або простирадло, папір А4+.

З негативним заповненням може допомогти чорна тканина.
МОЇ ДОМАШНІ СЕТАПИ
Чорна футболка на люстрі, аби надати світлу форму.
Результат
ЩО ТАМ ПО НАТХНЕННЮ?
МОЇ СОЦМЕРЕЖІ
Матеріал був цікавим?