ГАЙД ПО ДЕРЖКІНО
Конспект лекції голови Держкіно:
коротко, змістовно, практично


Студенти Ukrainian Film School слухали лекцію Марини Кудерчук, голови Державного агентства України з питань кіно. Ми записали конспект, переосмислили та структурували всю інформацію, якою поділилися Марина. Сподіваємося це стане корисним гайдом для тих, хто хоче поборотися за державне фінансування свого фільму, але не знає як
ДЖЕРЕЛА ФІНАНСУВАННЯ УКРАЇНСЬКОГО КІНО

- Державне агентство України з питань кіно
- Український культурний фонд
- Міністерство культури України
- Агентство США з міжнародного розвитку USAID
- Приватні інвестори
- Реклама
ОСНОВНІ ЕТАПИ РОБОТИ ДЕРЖКІНО ПІД ЧАС КОНКУРСНОГО ВІДБОРУ
1
Визначення дати
У перший місяць року Держкіно оголошує дату проведення конкурсних відборів та відкриває можливість подати заявку та всі необхідні документи
2
Технічний відбір
Перевірка наявності всіх документів та відповідність категорії фільму, який подається на державне фінансування
3
Відбір експертів
Рада Держкіно відбирає рандомно 7 експертів по категоріям та має ще 3-ох в резерві
4
Перший етап конкурсного відбору
Проєкти передаються на читання експертам, що займає близько 30-45 днів. Експерти оцінюють проєкти.
5
Перехід у наступний етап
Проєкти повертаються у Держкіно з картками оцінок. Ті, що набрали більше 11 балів, автоматично переходять далі. Рада не впливає на проєкти, які допускаються на другий етап.
6
Другий етап конкурсного відбору
Пітчинг режисером та продюсером фільму. На короткометражні та документальні фільми виділяється по 10 хвилин. На повнометражні стрічки - 15 хвилин. Пітчинг включає в себе презентацію фільму, а також відповіді на запитання експертів.
7
Остаточне оцінювання проєктів
Проєкти, які набрали не менше 12 балів за оцінкою експертів, мають право на державну підтримку.
8
Перевірка кошторису
Кожен проєкт проходить перевірку кошторису та відповідність бюджету. У разі якщо Держкіно має обмежений бюджет, а кількість проєктів велика, Рада може підняти прохідний бал до 14.
ДОСЯГНЕННЯ ДЕРЖКІНО
ВІДПОВІДІ НА 7 ГОЛОВНИХ ЗАПИТАНЬ, ЯКІ СТУДЕНТИ ПОСТАВИЛИ НА ЛЕКЦІЇ
За якими критеріями експерти оцінюють проєкти?
На першому етапі оцінюється якість написання сценарію, актуальність теми. На пітчингу оцінюється сама презентація, драматургія, розуміння командою цільової аудиторії, теми та ідеї фільму.
Як відбувається відбір експертів, які оцінюють проєкти?
Усі експерти - люди з кіноіндустрії. Ми намагаємося підбирати експертів відповідно до категорії. Якщо це художній фільм, то ми відбираємо продюсерів, режисерів, які сьогодні і зараз знімають самі художнє кіно, які розуміють сучасні тенденції.
Наскільки перспективно зараз подавати на розгляд фільми для дітей?
З дитячим кіно на сьогоднішній день дефіцит. Минулого року пітчинг не пройшов жоден фільм. Кілька фільмів потрапили у дитячу категорію, але вони були не дитячими зовсім.

Цього року три фільми було відібрано на державну підтримку. Це фільм про дітей-блогерів. Інший фільм буде зніматися про гру "Синій кит", про трагедії дитячі. Ще один з переможців пітчингу - це дитячий мюзикл.

Аби робити кіно для дітей та підлітків, необхідно розуміти тенденції та знати, що хоче бачити сучасна дитина. А сучасна дитина з доступом в інтернет бачить все та сама вибирає, що їй більше подобається. Якщо дитина дивиться Marvel, то Україна ще не готова до таких масштабних фільмів, нам бракує фінансових можливостей. І треба шукати інші шляхи бути цікавими для юних глядачів.

У цілому, хочеться сказати, що на ринку не вистачає мотиваційного кіно для дітей та підлітків.
Чи доцільно робити онлайн-кінофестивалі?
Онлайн-кінофестивалі сприймають тільки кінознавці. Простих людей долучити до онлайн-перегляду кіно майже неможливо. Бо кінофестиваль - це в першу чергу живе спілкування, обговорення, обмін думками. Кінофестиваль - це свято, тому оффлайн - це найбільш прийнятний формат. Цього року три дитячих фільми було
Яка мотивація Держкіно підтримувати авторське кіно?
Головна задача Держкіно - це підтримка кіновиробництва в країні. У нас воно ще молоде, хоча кіновиробництво країни набагато старше, ніж наша незалежність. Тому незалежне українське кіно знаходиться на стадії розвитку. Якщо держава не буде його підтримувати, то дебютанти ніде не зможуть працювати. Держкіно - єдине місце, де фінансується дебютне кіно. Для нас це можливість виявити таких собі "Антоніо Лукічей", які будуть знімати своє кіно, але комерційно вигідне.
Кому і чому вигідна копродукція фільмів?
Копродукція вигідна всім сторонам процесу. Це спільні зусилля та командна робота кількох країн над одним фільмом. Це також спільні кошти, які вкладаються в виробництво. Наприклад, в Україні ще немає бюджеті Голлівуду. Європейські країни так само: хтось більше, хтось менше. Уявімо, що ми можемо вкласти в проєкт десь 20 мільйонів гривень. Тоді це буде слабенький локальний проєкт. А якщо 2-3 країни вкладаються в проєкт, вийде більш якісний продукт, більше вибір акторів. І основний виграш у тому, що фільм покажуть в кінотеатрах та на телеканалах не однієї країни, а всіх країн, які брали участь у копродукції.
Чи можна подавати проєкти на конкурс Держкіно, якщо я не маю режисерської освіти?
З цього року у нас нові правила, і можна подавати фільм, не маючи режисерської освіти. Враховуючи те, що є проблема у системі освіти режисерської, ми цю норму прибрали. Ми думали над тим, аби у майбутньому прирівняти режисерські дипломи до дипломів кіношколи, як це відбувається у всьому світі.