Як ідея перетворюється у кіно
Конспект лекції сценариста Ярослава Войцешека
Нещодавно ми зустрічалися в онлайні зі сценаристом Ярославом Войцешеком, де він докладно розповідав про оформлення ідей в сценарну заявку, аби будь-який продюсер, продакшен, телеканал міг цю ідею прочитати та втілити.

Ми після лекції все осмислили та зробили такий собі гайд з написання сценарної заявки. Користуйтеся, юзайте, застосовуйте!
Сценарист, куратор сценарного курсу Ukrainian Film School
ЯРОСЛАВ ВОЙЦЕШЕК
Вигадувати, насправді, складно. Це важка праця – постійно потрібно щось переписувати, перепридумувати. Але коли ти бачиш свої фантазії втіленими на великому екрані, ця важка праця з лишком окупається.

Зараз в українському кінематографі кадровий голод. Нам дуже потрібні хороші спеціалісти. Тобто потрібні не тільки хороші історії, але й спеціалісти, які б могли цю історію втілити. Ми усі дуже зацікавлені, щоб українського кіно ставало більше, щоб воно було якісніше, щоб більше людей на нього ходило. Таким чином зростає індустрія. Тому дуже важливо, аби якомога більше ідей перетворювалися на сценарії, а потім на фільми.
ІДЕЯ
Якщо ви маєте ідею, вам треба її комусь презентувати. Треба розуміти, що сама ідея нічого не коштує. Ідея починає набувати вартості тоді, коли вона зафіксована у будь-якому вигляді на папері, викладена в якомусь тексті.

Найвірніший шлях буде – зробити сценарну заявку. Це спеціальна збірка малих сценарних форм, яка швидко розкаже зацікавленій особі про ваш проєкт.
ШАПКА ЗАЯВКИ
Ви робите невеличку шапку документа, де пишете:

  1. Назву
  2. Жанр
  3. Хронометраж
  4. Референси, тобто на що ваш фільм/серіал схожий
ЛОГЛАЙН
Після цього ви пишете найменшу сценарну форму – логлайн. Логлайн – це опис вашого фільму максимум в одному-двох реченнях. Вважається, що найкращий логлайн – це 25 слів. І тут ви можете потрапити в пастку, тому що часто люди намагаються всунути в логлайн все що можна, і при цьому дотриматися золотого правила 25 слів. У результаті, коли читаєш такі логлайни, взагалі незрозуміло, що саме буде відбуватися у фільмі.

Потрібно спочатку зрозуміти, навіщо нам в принципі потрібен логлайн. Коли ви хочете комусь презентувати свої ідеї, скоріше за все цей "хтось" буде дуже зайнятою людиною. Тому треба презентувати якусь коротку річ, яку швидко прочитають і усвідомлять, потрібно це їм чи ні. Тобто логлайн серед усіх малих сценарних текстів – найбільше "продає" вашу історію.

Логлайн у першу чергу має бути зрозумілим. І ніхто ніколи не буде рахувати кількість слів у вашому логлайні. Ви можете написати навіть 3 речення, якщо вважаєте, що це важливо і зацікавить продюсера. У той же час якщо продюсер побачить занадто великий логлайн, швидше за все вашу заявку будуть читати довго.

Оскільки у будь-якому вашому творі має бути герой, тому я пропоную йти саме від нього. І це має виглядати приблизно так:
Такий-то герой має таку-то мотивацію, аби чогось хотіти. На шляху до цього він зустрічає якісь труднощі, він долає чи не долає їх і приходить до якогось результату.
ХАЙ-КОНЦЕПТ
На логлайні також можна перевірити ваш хай-концепт. Це така міфічна, але класна штука, яку всі хочуть мати. Це по факту якась дуже цікава ідея, яку можна описати двома словами, при чому одразу виникає бажання це подивитися. Наприклад, "козаки-зомбі в сучасному Києві".
СИНОПСИС
Синопсис у вашій сценарній заявці буде іти на другому місці після логлайну.
У перекладі з грецької "синопсис" – це "конспект". І це досить влучне слово, тому що конспект (як і синопсис) ви створюєте у довільній формі. Для сценарної заявки синопсис не має бути дуже довгим – від 1 до 3 сторінок.
Треба прикрашати свій текст синопсису в залежності від жанру. Якщо ви пишете комедію, зробіть так, щоб у вашому синопсисі було смішно. Якщо ви пишете мелодраму, там має бути зрозуміло, де героїня нарешті буде любити героя і як це все буде зворушливо. Якщо ви пишете хоррор, має бути зрозуміло, де ми будемо боятися. Тобто людина, яка буде читати ваш синопсис, навіть за короткий час прочитання має отримати якусь емоцію. Бажано, щоб емоція відповідала заявленому вами жанру.
ПЕРСОНАЖІ
Після синопсису ви описуєте основних персонажів – десь п'ятьох. Це мають бути 2-3 слова про зовнішність, а все інше – це характер та особливості персонажа. Якщо у вас вже є на прикметі якийсь конкретний актор (бажано хтось реальніший ніж Бред Пітт) під цього персонажа, то ви можете його також вказати.
ДІАЛОГИ
Якщо ви плануєте зробити якийсь комедійний серіал або ситком, варто додати до сценарної заявки приклад діалогів, тобто кілька написаних сторінок однієї серії або навіть повну пілотну серію.

Я вже казав, що у кіносфері важливо, аби людина не тільки могла пропонувати ідеї, а й реалізувати їх до кінця. Комедія, а особливо скетчкоми – це такий жанр, де все будується на забавних діалогах. І дуже небагато людей вміють влучно дотепно писати жарти. Щоб продемонструвати продюсеру, що ви – одна з таких талановитих людей, краще додайте діалоги в сценарну заявку.
КОНЦЕПЦІЯ
Якщо ми говоримо про заявку серіалу, то там варто ще додати блок "Концепція". Тобто якщо ваш серіал якось будується дивний чином, не так, як будується горизонтальний чи вертикальний серіал, треба це описати. Наприклад, якщо ви пропонуєте серіал-антологію, то треба в концепції вказати, яким чином ваші історії будуть триматися в рамках одного серіалу.

Припустимо, в концепції антології "Чорне дзеркало" я би написав, що тема усх історій описує відносини людства з новітніми технологіями. Саме на цьому будується кожна серія.
ВИСНОВКИ
Існують сценаристи однієї ідеї. У них з'явилася ідея, і вони починають з цією однією ідеєю крізь бігати. Але це погана тактика. Якщо ви дійсно хочете просунутися як сценарист, то ідей у вас має бути багато.

Якщо ви оформите вашу ідею у таку сценарну заявку, у вас значно збільшаться шанси побачити її, втіленою на екрані. І чим більше заявок, тим більше шансів.
Якщо вам замало цієї інформації та хочеться глибше вивчити сценарну майстерність, реєструйтеся на сценарний воркшоп з Ярославом Войцешеком.
Воркшоп стартує вже 10 лютого.
Матеріал був цікавим?